Elise Gull Askim, journalistikkstudent på Høyskolen Kristiania

Som journalistikkstudent blir man veldig interessert i ulike medier og plattformer. Jeg har tidligere hatt en podkast med navn Friår, og nå er jeg i oppstartsfasen av en andre podkast. Å starte sin egen podkast, eller et annet prosjekt, kan være utfordrende. Derfor gir jeg deg noen tips til hvordan du kan realisere din drøm, steg for steg. 

Hvem som helst kan faktisk starte en podkast.

Som student på Høyskolen Kristiania har jeg blitt inspirert til å tørre mer og å kaste meg ut i yrkeslivet. Journalistikkstudiet er veldig relevant hvis du ønsker en karriere innen podkast og radio. Intervjuteknikk, sosiale medier i journalistikk, kommunikasjon og å være kildekritisk er ferdigheter som er gunstige i bransjen og som man lærer å mestre på studiet.

Elise Gull Askim smiler.
Elise Gull Askim gir deg 5 tips til hvordan du kan realisere podcast-drømmen.
Høres journalistikk ut som noe for deg? Les mer om Bachelor i journalistikk her.

1. Finn en idé som ikke finnes fra før av

Det finnes mange like podkaster der ute, om det handler om fotball, trening eller politikk så kan det lønne seg å finne en idé som ingen andre allerede har. Finn noe du er lidenskapelig opptatt av eller noe du vil utforske. Du lager ditt eget konsept, og på mange måter lager du din egen jobb.

2. Snakk med et produksjonsselskap.

Har du en spennende idé bør du ikke nøle med å kontakte et produksjonsselskap eller et mediehus. Hvis ideen din er original nok og du klarer å argumentere godt for den, kan du plutselig være så heldig å få et samarbeid.

3. Lær deg å klippe, redigere og publisere

Det er mange podkaster der ute som ikke har produksjonsselskap. Da jeg og ei venninne startet opp Friår hadde vi ikke et produksjonsselskap. Jeg hadde ingen anelse om hva en RSS-feed var, hvordan publisere noe på iTunes eller å redigere en podkast. Jeg brukte ganske lang tid, men vips – der var pilotepisoden ute på iTunes og vips – der var den på førsteplass på topplista på iTunes i Norge.

Spør, les og undersøk til du til slutt får det til. Prøv ut flere redigeringsverktøy og finn det som er mest brukervennlig for akkurat deg og dine ferdigheter. Jeg lagde intromelodi, altså «jingle» i Garage Band på mobilen. Intromelodien ble brukt selv etter vi fikk produksjonsselskap. Det er ikke så mye som skal til. Det lønner seg å tenke enkelt og lett. 

4. Kontakt sponsorer

Om du kontakter sponsorer før eller etter du har startet har ikke nødvendigvis så mye å si. Mange sponsorer venter nok til podkasten din eventuelt har fått høye lyttertall, men hvis ideen din er skikkelig bra så kan det være at de inngår en avtale med deg før du allerede har startet.

Finn noen som passer til det podkasten din handler om. Har du for eksempel en podkast om vin er det rart å bli sponset av treningsklær.

5. Ha det gøy

Det er veldig kult å bli sponset. Det er veldig kult å ligge på toppen av topplista på iTunes. Det er veldig kult å få holde foredrag og bli skrevet nyhetsartikkel om. Likevel er det ikke det som er viktigst. Det viktigste er at du eller dere har det gøy, lærer noe og lærer andre mennesker noe.

Om det er 10 stykker eller 10 000 stykker som hører på podkasten er det ikke så farlig.

Jobber du hardt nok vil du lykkes til slutt. Men man må huske at podkast-bransjen er litt treg, derfor er tålmodighet nøkkelen til å lykkes i lengden.

Lykke til! ;)