Jeg (Martine) jobber som både designer og innkjøper på Iben, hvor vi har fire kolleksjoner i året. To typer større hovedkolleksjoner og to mindre mellomkolleksjoner. Vi starter prosessen med å samle inn informasjon om utvikling i markedet. Da går vi på trendseminarer og finner ut hvilke farger, retninger og tendenser som gjelder. Vi skal jobbe 1,5 år frem i tid når vi først setter i gang, og da er det viktig å alltid være på.

Deretter tar vi en gjennomgang på hvilken retning vi har lyst til å gå, som passer til vårt merke, DNA, uttrykk, hva har vi lyst til, ja en type strategi/plan på uttrykket og på det kreative. Når vi har satt det, så finner vi en inspirasjon – en storytelling –  å henge det vi skal selge på.

Vi finner stoffer, materialer og leverandører som kan svare til disse forventningene vi har laget rundt denne historien. Så tar vi med alt dette tilbake til kontoret og velger kategorier; hvor mange jakker, kjoler og i hvilke prissegmenter dette skal være i.

Vi setter opp en tabell hvor vi bestemmer akkurat hvor mange plagg som skal være i den aktuelle priskategorien og i den aktuelle plaggkategorien.

Sånn jobber vi til vi har en hel, fullverdig kolleksjon. Det skal være en salgbar, kommersiell kolleksjon, men også gi oss identitet, gi oss presse, være nyskapende og unik. Til slutt inngår vi avtaler med leverandører og kjøper inn varer og avtaler tidspunkter for leveransene.

Hvordan samarbeider dere med kundene deres?

Det er mye direkte kontakten med kunden, fordi vi er et agentur, og justerer oss etter hva de har gitt tilbakemeldinger på, for å bli enda mer kommersielle. Kanskje kan et produkt settes ned 200 kr i pris, og dermed selge dobbelt så mye.

Økonomistyring og logistikk er viktig med andre ord?

Det er et av de viktigste temaene vi jobber med. Vi kan ikke bare handle inn, vi må ha fokus på at det blir god omsetting og at vi tjener penger også.

Hva tenker du om en egen utdanning innfor innkjøp?

Innkjøp dreier seg om alt innenfor verdikjeden, sier Martine. Jeg jobber både som designer og innkjøper, men det omhandler alt. Markedsforståelse og kommunikasjon, forstå handelsvirksomhet, IT-kunnskaper og kunne mestre flere programmer.

Vi setter pris på at nye medarbeidere kommer med frisk kunnskap og utdannelse.

De som ønsker å gå design burde egentlig hatt innkjøp. Innkjøp er involvert i det meste, og denne kunnskapen har du bruk for det uansett hva du velger å gjøre senere.

Hva tenker du om karrieremuligheter innen denne bransjen?

Motebransjen i Norge er jo bare et stort potensial, den er i vekst og det er en eksportvare som kan vokse seg veldig stor, fordi norsk, svensk og dansk design er veldig ettertraktet, noe resten av verden har lyst på. Det er veldig spennende å jobbe kreativt, men samtidig mot innkjøp, fordi vi skaper jo veldig mye, hver dag! Da handler det om å ta de riktige valgene.