Helen skriver på mac ved kontorpulten

Hva går jobben din ut på?

Jeg jobber som grafisk designer og markedsfører, så jeg får lov til å jobbe med veldig mye kreativt. Jeg har ansvaret for salget på nettsiden lividjeans.com. Her oppdaterer jeg innhold og tar bilder av nye produkter, og markedsfører dette videre på andre plattformer som i hovedsak er Facebook og Instagram-kontoen @livid_store.

I tillegg markedsfører jeg eventer vi har i butikken, og lager annonser til dette i blant annet Adressaavisen eller annet materiell. Jeg sørger også for at vi annonserer dette videre igjen på alle de kanalene målgruppen vår befinner seg på. Vi hadde blant annet stand på Pstereo i fjor, da måtte vi designe og bygge denne standen. Så i Livid får jeg jobbet med mye forskjellig!

Jeg har også fått muligheten til å designe ny nettside sammen med kollegaene mine, som vi er veldig stolte av. Dette var et veldig spennende og utfordrende prosjekt, som har posisjonert bedriften i en retning vi gjerne vil rette oss mot. Langsiktige prosjekter som dette har det vært stor fokus på, så om ikke så alt for lenge skal vi blant annet lansere Fades of Indigo 3, en bok om hvordan Livid ble til og om vår transparente produksjon. Dette er utrolig inspirerende og veldig spennende å få jobbe med.

Jeg får virkelig muligheten til å jobbe mye med det jeg lærte fra studiet. Det jeg lærte om strategi, tekstforfatting og Art Direction fra Reklame og merkekommunikasjon har virkelig kommet godt med i stillingen. Samtidig lærer jeg veldig mye nytt fra kollegaene mine som er utrolig dyktige i det de holder på med. Det er inspirerende.

Helene jobber og bilder av knapper

Hvordan hjalp utdanningen deg dit du er nå?

Jeg vil si at skolens ønske om at studentene skal ta delaktighet i prosjekter utenom studiet har vært veldig viktig for meg. Høyskolen utlyste blant annet et prosjekt hvor de ville ha en fotograf, grafisk designer og tekstforfatter til å lage den nye brosjyren som ble gitt ut til nye studenter i Trondheim i 2015.

Jeg gikk på møtet for å se litt mer på grafisk designdelen av oppdraget, og jeg gikk ut av møtet med ansvaret som tekstforfatter. Dette var noe som var veldig utenfor komfortsonen min og jeg var relativt dårlig til å formulere meg skriftlig på den tiden. Men da jeg fullførte prosjektet med to andre medstudenter fra grafisk design og foto-studiet var jeg blitt komfortabel med tekst. Å dytte seg selv litt utenfor komforsonen er veldig viktig, og nesten essensielt i arbeidslivet.

Helene på jobb

Hva var det viktigste du lærte under studietiden?

I studietiden jobbet vi utrolig mye med konsepter. Alle oppgavene vi fikk gikk ut på at konseptet skulle «nailes», og det skulle ikke være noen form for smutthull i dem. Som oftest var det jo gjerne det, men vi ble bedre og bedre, og tanken på at vi skulle gjøre noe utenkelig og smart var hele tiden tilstede blant skolekameratene mine. Lærerne var veldig flinke til å ta inn folk fra det kreative arbeidslivet, og la oss besøke byråer i Trondheim.

Dette ga mersmak og tanker om at arbeidslivet var rett rundt hjørnet gjorde at vi tok oppgavene mer seriøst. Det man må tenke på er at disse oppgavene er porteføljen din som du skal vise til potensielle arbeidsgivere. I kreative yrker må man vise kreative prosjekter. At oppgavene skulle gjøres så virkelighetsnært som mulig er noe av det viktigste jeg lærte.

Klær og Helene på jobb

Hvordan ser fremtiden ut?

Fremtiden ser veldig lovende ut! Livid har så stort potensial til videre vekst, og dette blir en reise som blir spennende å være med på.

Er det noe annet du har på hjertet før vi avslutter?

Jeg vil anbefale alle å delta på ekstra prosjekter utenom de oppgavene som er i studiet, uansett hvilke studium du tar.

Dette kan være internasjonale og nasjonale konkurranser innenfor det du studerer. Det er overaskende mange man kan delta på. Hvis studiet du tar nå er noe du virkelig ønsker å jobbe med i fremtiden finner man alltid tid til slike prosjekter.

Det vil gi mye nyttig erfaring og utfordrer deg på nye måter. Dette hjalp i hvert fall meg mye, og jeg innså at selv om jeg hovedsakelig utdannet meg til å bli Art Director, så kunne jeg også tre inn i andre roller og gjøre det bra her også. I tillegg er det disse prosjektene jeg viste til min nåværende arbeidstaker, og som jeg fikk meg jobb av. Det å vise til jobber som er reelle er gull verdt! Lykke til, og stå på!  

Interessert i reklamestudiet på Fagskolen Kristiania?