Aranya Pascale Rusli er utdannet dekoratør og AD fra Westerdals, har 14-års praktisk erfaring fra reklamebransjen, i byråer som Bates, Lowe, Uncle og Grey.

Hva handler fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon om?

Reklamefaget er utrolig sammensatt og spennende, der du må kunne spille på flere kreative strenger for å lage et godt resultat – som tekst, bilder, film, lyd og strategi for å nevne noen.

Mange tenker kanskje heller ikke over hvor sentralt reklame er i livene våre, på godt og ondt, at det er en del av allmenndannelsen vår og vårt felles språk.

For eksempel sier vi jo «Det enkle er ofte det beste», «Doffen har daua» og «Just do it», men tenker kanskje ikke på at dette er uttrykk reklamen har bragt inn i språket vårt. Reklame er også noe vi diskuterer med venner og familie, på tvers av generasjoner, i ulike tilstelninger. Bare se hvordan reklamefilmen og miniserien til skolen har blitt likt og delt.

Hegarty sier: Read shit and you´ll think shit and you create shit.

– Vi oppfordrer alle studentene våre til å ta ansvar for sin egen kreativitet. Fyll hodet kontinuerlig med stoff, om det er bøker, utstillinger, forelesinger, teater, kino eller andre opplevelser

Hvorfor skal man velge en utdanning innen kommunikasjon?

Kommunikasjon ligger til grunn for absolutt all innovasjon og skapende arbeid, og den som behersker kommunikasjonsfaget vil alltid være ettertraktet på arbeidsmarkedet. Men her, som ellers, må du jobbe hardt og målbevisst for å oppnå målene dine. Til gjengjeld vil du ha en spennende, morsom, kreativ, variert, krevende, inspirerende og engasjerende jobb!

Hva slags mennesker passer utdanningen for?

Først og fremst må du være interessert i andre mennesker og hvordan vi kommuniserer. Du må like å jobbe i team og du må like varierte oppgaver. Sannsynligvis er du en person som aldri har vært helt komfortabel med svar som har to streker under seg ­– du er nysgjerrig, kritisk og søkende – og liker å finne dine egne svar. Du liker sannsynligvis også å skrive eller tegne, og har lyst til å kunne leve av interessen din.  

Hva vil denne utdanningen gi av arbeidsmuligheter for studenten?

Reklamebransjen er en av de få bransjene som er igjen hvor du kan jobbe deg opp og gjøre karriere basert på hvor flink du er til noe, og ikke hvilken akademisk grad du har. Det er med andre ord gode muligheter for arbeid, men det betyr ikke at det er enkelt å få jobb. Du må være forberedt på å jobbe hardt – reklamebransjen er ikke en beskyttet bransje hvor alle nyutdannede får jobb med en gang – men det er viktigere at du er god til å samarbeide enn til å konkurrere, for å si det slik. Så for å besvare spørsmålet: Er du ung, sulten, har lyst til å leve av ditt gode hode og kreative evner pluss at du liker å utfordre deg selv og jobbe hardt, så er reklame- og kommunikasjonsbransjen stedet for deg.   

Første året trekker vi grupper fra hatten. Vi vil at flest mulig skal jobbe sammen og bli kjent. Å være gode venner betyr ikke nødvendigvis at man jobber godt sammen. Livet er et lotteri, man velger ikke alltid hvem som blir dine kollegaer. Man vinner på å jobbe godt med alle.

   

 

Hvilke punkter er høyskolens fagskolestudium Reklame og merkekommunikasjon gode på?

Vel, vi er den eneste rendyrkede reklameutdanningen i Norge, og det er jo bra. Vi jobber veldig tett med bransjen, både faglig med gjesteforelesninger og prosjekter, og profesjonelt med at vi rekrutterer talenter til dem.

Som student på Reklame og merkekommunikasjon vil du få møte noen av bransjens beste utøvere og få lov til å bryne deg på reelle briefer (reklameoppdrag) gitt av byråer, internasjonale idékonkurranser og mye annet.

En annen ting vi er gode på, er det vi kaller "nær-livet-opplevelser" – altså at vi lager prosjekter som er virkelighetsnære og relevante sammen med reklamebyråer og tverrfaglig sammen med de andre linjene på skolen.