Revent. Bilde

Nå har de lansert Rêvent, et system som gjør booking enklere både for artister/underholdere og kunder. Bortsett fra selve ideen er det meste av det vi gjør nå, basert på ting vi lærte på Høyskolen Kristiania. Alt fra det å starte og drifte et selskap, inkludert ledelse, strategi, markedsføring og salg, til det å motivere hverandre når man møter utfordringer.

Det er klart det er tøft å skape noe som enda ikke eksisterer, men det føles ikke som jobb når man brenner for det man driver med. I verste fall, hvis man ikke gjør noe med det, så står man på stedet hvil. Det handler om viljestyrke og gjennomføringskraft. Det eneste alle som lykkes har til felles, er at de gjorde det. Alt er mulig, og alle kan alt hvis de virkelig vil og bestemmer seg for det.

På Høyskolen Kristiania er det inspirerende forelesere, små klasserom og høyt under taket. Når jeg titter tilbake kan jeg se at mye av det vi har gjort er inspirert av enkelte forelesere på skolen. Alt fra kreative måter å teste forretningsideer og forretningsmodeller på, hvordan vi starter og driver selskapet, hvordan vi markedsfører det, til hvordan vi leder det og hvordan vi motiverer hverandre.

I korte trekk handler det å starte et selskap om å ta lederskap. Gå for det du har mest lyst til, strukturer det, og skap verdi for kunden. Du må brenne for forretningsideen (med mindre den er ekstremt god) for å klare å gjennomføre den.

Du må ha en bærekraftig forretningsmodell for å kunne leve av den. Du må ha en plan for hva du skal gjøre. Du må tilby noe som skaper verdi for kunden eller samfunnet for at noen skal gjøre forretninger med deg. Og kanskje viktigst av alt, du må få ideen, produktet eller tjenesten ut. Det er nok av kule dingser i verden som ingen vet om. Det du vil lære på Bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling er at det ikke finnes en fasit på hvordan du starter ditt eget selskap. Du lærer rammene og verktøyene du trenger, og du får inspirasjon til å tegne din egen historie. I tillegg må du tørre å tenke nytt, stort og innovativt.

Veien må du tråkke selv, men alt i alt handler det om hva du faktisk har gjort, ikke hva du tenkte du skulle gjøre. Bai og jeg er "doers", og vi har bevisst valgt ut "doers" til teamet vårt. Vi gikk for den forretningsideen vi hadde mest lyst til, strukturerte forretningsmodellen og la en plan. Rêvent er en plattform for artister til å komme ut i markedet, og gjør booking av underholdning enklere for kunder. Rêvent skaper verdi for både artister og kunder. Artister kan opprette profil, laste opp bilder, musikk og videoer og bli booket direkte fra profilen. Kunder kan enkelt sende forespørsler ved å beskrive akkurat hva de ønsker til sitt unike arrangement og motta mange tilbud fra våre artister. Eller så kan de søke i utvalget vårt, og booke underholdning direkte. Helt automatisk og trygt for begge parter. Nå jobber vi med markedsføring, og utvikler tjenesten videre basert på ny kunnskap og erfaring fra både artister og kunder.  

Matias Mjåvatn Daglig Leder Rêvent